Tak ako v bežnom živote, aj v živote spoločnosti nastávajú ťažké chvíle kedy sa nie všetko darí podľa predstáv.
Dôvodov môže byť samozrejme viacero. Rozoberme si aspoň niekoľko s ktorými sa stretávame najčastejšie.
Často sa stáva že rodinné podnikanie prerastie tak povediac z garáže do veľkých rozmerov. Toto je častý prípad a veľmi často sa stáva že drobný podnikateľ si nechce pripustiť že je čas urobiť vo svojom podnikaní poriadok a zaviesť štruktúru. Znamená to ale urobiť dôležité rozhodnutie a transformovať podnikanie od základov. Znamená to takisto začať robiť veci úplne inak ako doposiaľ.
Už to nemože byť iba jednoduché rodinné podnikanie ale spoločnosť s víziou a misiou, firemnou kultúrou, politikou kvality, bezpečnosti pri práci, personálnou a enviromentálnou politikou, dobrou organizačnou schémou, prevádzkovým poriadkom, správne zvolenými KPI a systémom ich sledovania, efektívnym riadením dodávateľskej základne, riadením ľudských zdrojov a efektívnym nastavením a riadením procesov. Pretože spoločnosť ktorá chce napredovať, musí mať správne nastavenú štruktúru ktorá sa nedá jednoducho odkopírovať od inej spoločnosti! Toto je veľmi častá chyba s ktorou sa stretávame! Prečo to u nas nefunguje ked u inej podobnej spoločnosti to funguje dobre?
„Spoločnosť musí mať správne nastavenú štruktúru a procesy,
čo sa nedá jednoducho odkopírovať!“
Predstavte si že si kúpite mobilný telefón…sám o sebe vám veľmi nepomôže kým si ho správne nenastavíte…ale nastavenia, aj keď automatické, sú iné v závislosti od mobilného operátora a krajiny…a to ešte tiež nie je všetko! Aké máte očakávania od mobilného telefónu? Na čo potrebujete mobilný telefón? Myslíte si že je rozumné jednoducho odkopírovať nastavenia a stiahnuť si tie isté aplikácie ako váš sused? Váš sused môže mať totižto iné preferencie a záujmy ako vy! Potom vám bude takto nastavený telefón absolútne k ničomu a aplikácie nebudete využívať!
No ale je to chyba mobilného telefónu alebo zlého nastavenia?
Rád by som sa podelil o príklad jednej spoločnosti ktorá rástla tak rýchlo že potrebovala na udržanie rastu čo najskôr zaviesť spoľahlivý ERP. „Nebol čas“ špekulovať, tak sa rozhodli sa pre kúpu všeobecne známeho drahého softwaru. Po roku používania zistili že zamestnanci trávia neúmerne veľa času pracným vkladaním údajov do systému, navyše aj zbytočných pre riadenie procesov v spoločnosti. Systém tiež generuje reporty ktoré nikoho nezaujímajú a na druhej strane neumožňuje generovať reporty ktorý by potrebovali a teda paralelne použivajú aj klasické excelovské tabulky (double work). Výsledkom sú demotivovaní zamestnanci, neporiadok v systéme, chýbajúce údaje a miesto jedniného zdroja dát, aj niekoľko rôznych zdrojov s nepresnými informáciami.
Je to ale chyba softwaru alebo jeho nesprávny výber ci nastavenie?
Prednedávnom sa rozhodli osloviť spoločnosť na personifikáciu systému. Čiastka bola ale taká vysoká a potrebný čas taký dlhý že sa spoločnosť rozhodla pre vývoj vlastného softwaru externou spoločnosťou. My sme súčasťou vývojarskeho tímu a už teraz môžem konštatovať že sa blíži čas ked budú zamestnanci s radosťou použivať software pretože im nebude na príťaž ale im bude pomáhať! Ušetria veľa času a výstup zo systému im bude dávať relevantné informácie pre každého zamestnanca a nie iba pre pár ľudí z vedenia a teda výstupy budú užitočné na riadenie činností na každom oddeleni.
Toto je teda najčastejsia chyba s ktorou sa stretávame! Nesprávne nastavená štruktúra a procesy v spoločnosti! Podnikatelia bezhlavo kopírujú a boria sa s tým ak to nefunguje! …a efektívne nastaviť fungovanie spoločnosti je omnoho komplexnejšia záležitosť ako príklad s ERP ktorý som opisoval vyšsie.
Tak ako vždy a všade, v prvom rade potrebujeme poznať aktuálny stav, čo chceme, kam sa chceme dostať (poznanie aktuálneho stavu a vízia) a ako to chceme dosiahnuť (route map, plán)!
No a to je základ ale potom nás ešte čaká séria rozhodnutí ohľadne použitia správnych nástrojov a metód. Tých je totižto veľa a všetky sú dobré a užitočné ale treba ich vedieť správne vybrať a použiť!
Zaťial toľko! V nasledovných blogoch oprášim ďalšie skúsenosti a pozrieme sa na to ako sa mení podnikateľské prostredie, ako sa podnikanie stáva operatívnou rutinou, ako sa zvyšujú nároky na kvalitu, flexibilitu a konkurencieschopnosť na globálnom trhu a prečo je dôležité nepodceňovať kvalitný marketing.
Mb.