Často sa stretávame s podnikateľmi ktorí sa dostávajú do ťažkostí.
Tak dobre to išlo a zrazu sa všetko zabrzdilo!
Predtým išlo všetko rýchlejšie a hladšie, trh nebol tak nasýtený a obchodovalo sa viac lokálne… Zahraničné spoločnosti nepredstavovali riziko…
No, časy sa zmenili a miestny trh už prakticky neexistuje!
„Lokálny trh už prakticky neexistuje!“
Všetko odštartovala čoraz viac sofistikovaná logistika ktorá umožnila prepravovať tovar za prijateľný čas a peniaze aj na veľké vzdialenosti.
Ďalším prvkom bola telekomunikácia a internet ktorý zefektívnil komunikáciu (…na druhej strane nás odnaučil plánovať a zrušil rozdiel medzi služobným a súkromným životom), skrátil čas na administratívu, služby je možné poskytovať aj na diaľku a priblížil aj vzdialené destinácie.
Výrobné procesy sa vďaka technologickému pokroku zjednodušili a skrátili. Administratívne procesy sa výrazne skrátili, vďaka telekomunikácii šetríme čas, často eliminujeme osobné stretnutia a s tým spojené cestovanie.
Telekomunikácia redukuje nepridanú hodnotu a v oblasti služieb prakticky úplne eliminuje rozdiel medzi „lokálny“ a „globálny“.
Jednotlivé procesy vývoja, nákupu, logistiky, výroby, marketingu a starostlivosti o zákazníka môžu byť odčlenené a alokované do viacerých, aj vzdialených, miest kde je to z rôznych dôvodov výhodnejšie.
Na jednej strane je to obrovský prínos ale prináša to aj riziká!
Cez internet, z pohodlia kancelárie, sa dá veľmi rýchlo a jednoducho vyhľadávať informácie, kontrolovať a overovať ceny, nadväzovať obchodné vzťahy a efektívne komunikovať aj so vzdialenými subjektami.
Podnikateľovi už teda nestačí sledovať vývoj, trendy na miestnom trhu a sledovať si lokálnu konkurenciu ale musí odolávať tlaku aj zahraničných, často veľmi vzdialených, spoločností.
„Už nestačí sledovať vývoj, trendy na miestnom trhu a strážiť si lokálnu konkurenciu!
Treba odolávať tlaku aj zahraničných, často veľmi vzdialených, spoločností.“
Udržať si pozíciu na trhu sa niekedy dá hľadaním rôznych riešení smerujúcich ku optimalizácii procesov v spoločnosti a tiež hľadaním konkurenčnej výhody.
Niekedy sa ale nedá konkurovať pretože zahraničný subjekt môže mať neprekonateľnú konkurenčnú výhodu!
V takom prípade má zmysel medzinárodná spolupráca, Global value chain.
Jedná sa o modernú formu medzinárodného obchodu. Medzinárodný obchod spočival vo výmene tovaru medzi zahraničnými subjektami, pričom Global Value Chain (GVC) spočíva vo vzájomnej kooperácii zahraničných subjektov na tej istej službe alebo na výrobe toho istého produktu. Voľakedy sa bežne označoval tovar „Made in …krajina výroby“. Dnes sa to už nepoužíva alebo je to veľmi mätúce označenie nakoľko produkt je poskladaný z komponentov vyrobených vo viacerých krajinách. Pri mnohých výrobkoch by sa malo používať označenie „Made in world“.
Ako fungujú Global Value Chains a ako a kde vzniká pridaná hodnota (TiVA) si možme rozobrať v ďalšom blogu pretože pochopenie môže znamenať pre podnikateľa identifikáciu istej podnikateľskej výhody a teda výrazný posun v podnikaní.
Podnikateľa neohrozuje iba miestny konkurent ale hrozba číha často aj z veľmi vzdialenej destinácie!
Ako sa vysporiadať s globálnou konkurenciou a ako identifikovať a nastaviť spoluprácu so zahraničným subjektom?
Niekedy sa dá vysporiadať s konkurenciou hľadaním konkurenčnej výhody, jej plným využitím a zároveň zoštíhlením výroby a administratívy, prípadne investíciou do technológii alebo hľadaním inovatívnych postupov a riesení.
Inokedy treba hľadať spoluprácu hoc aj s konkurentom. Keď to nejde bojom s konkurenciou, treba to vyskúšať spoluprácou!
Konkurencia je nebezpečná pretože má ten istý predmet podnikania ale zároveň núka príležitosť pretože má ten istý predmet podnikania. Zdá sa vám to protichodné a paradoxné? Niekedy paradoxné riešenie je správne!
Dôležité je začať poctivou SWOT analýzou! Identifikácia silných a slabých stránok je základ! Keď sa urobí dobre a najde sa prienik, z konkurentov sa môžu stať partneri a ich pozícia na trhu silnejšia a stabilnejšia. Dôležité je ale spoluprácu správne nastaviť tak aby sa dosiahla situácia win-win! Spolupráca musí byť prospešná pre všetky zúčastnené strany!
Či v prvom tak aj v druhom pripade sa jedná o prácu ktorá vyžaduje nezaujatý prístup a je dobre keď to robí nezainteresovaná osoba zvonku. Často sa na tieto operacie používajú konzultanti pretože plnia funkciu akýchsi mediátorov a nemajú predsudky a zábrany navrhovať a realizovať aj nepopulárne alebo radikálne opatrenia. Vo všeobecnosti sa zmeny presadzujú a realizujú lahšie a rýchlejšie externému konzultantovi.
Nebojte sa spolupracovať s konzultantami!